
Kompulsywne objadanie się coraz częściej pojawia się pod wpływem emocji, które często kształtowane są przez media i reklamy. Jeśli zrozumiemy te emocje to będziemy mogli dokonywać lepszych wyborów żywieniowych.
Zbadano „inteligencję emocjonalną” konsumentów włączając w to osoby otyłe. Z badań wynika, że u osób dokonujących zdrowszych wyborów jest większy związek między inteligencją emocjonalną a wiarą w ten rodzaj inteligencji. To autorzy nazwali „kalibracją emocjonalną”.
W pierwszym badaniu zmierzono zdolności emocjonalne oraz pewność siebie i wiedzę żywieniową. Uczestników poproszono o zaplanowanie posiłków. W tym celu każda z osób otrzymała do dyspozycji menu wraz ze zdjęciami potraw. Autorzy badania umieścili w nim zarówno zdrowe jak i niezdrowe potrawy. Wtedy okazało się, że wysokokaloryczne potrawy wybierały głównie osoby z gorszą kalibracja emocjonalną. Natomiast mniej kaloryczne potrawy wybierały osoby, których wiedza żywieniowa była na niższym poziomie, ale za to kalibracja emocjonalna była u nich lepsza.
W drugim badaniu, stwierdzono, że osoby otyłe z gorszą kalibracją emocjonalną żywo reagowały na wygląd zdjęć potraw. Ładnie wyglądające i kolorowe potrawy wywoływały u wielu z nich chęć kompulsywnego objadania się.
Wyniki te mogą być pomocne w wyborze odpowiedniego planu dietetycznego u pacjentów z nadwagą i otyłością. Na pewno powinna to być indywidualnie dobrana strategia żywieniowa, która wzmocni motywację pacjenta. Ponadto zwiększy samokontrolę i wyciszy chęć objadania się pod wpływem emocji.